tag:blogger.com,1999:blog-237805141023698422.post6024754029678567250..comments2024-02-23T00:27:50.642-08:00Comments on poza psem: 10 najważniejszych książek mojego życiaBasiahttp://www.blogger.com/profile/11743215885658878978noreply@blogger.comBlogger22125tag:blogger.com,1999:blog-237805141023698422.post-81306763509803133452013-08-15T11:07:47.599-07:002013-08-15T11:07:47.599-07:00Powyżej miało być "Marks by się NIE powstydzi...Powyżej miało być "Marks by się NIE powstydził" itd. Pominęłam "nie" z emocji;)Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-237805141023698422.post-86712470315712991612013-08-15T11:05:36.338-07:002013-08-15T11:05:36.338-07:00Też uważam, że "Nędznicy" Hugo to powieś...Też uważam, że "Nędznicy" Hugo to powieść lewacka. Właśnie czytam ją ponownie po latach i jako zupełnie już dorosła osoba doświadczam tej lewackości na każdej prawie stronie. Marks by się powstydził niektórych zdań, które napisał Hugo. <br />Nie ma tam nic chrześcijańskiego. Nie wiem, skąd pan Pospieszalski, którego skądinąd bardzo cenię, wziął opinię o chrześcijańskości "Nędzników". Poza tym, Wiktor Hugo był antyklerykałem, a nawet nie był ochrzczony, jak pisze jego biograf ANdre Maurois ("Olimpio"). <br />Pozdrawiam serdecznie!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-237805141023698422.post-35030574372649204922013-08-01T09:37:44.253-07:002013-08-01T09:37:44.253-07:001. J.D. Sallinger "Buszujący w zbożu"
2....1. J.D. Sallinger "Buszujący w zbożu"<br />2. Julio Cortazar "Wielkie wygrane"<br />3. John Fowles "Kolekcjoner"<br />4. Sylvia Plath "Dzienniki 1950-1962"<br />5. Vladimir Nabokov "Lolita"<br />6. Carlos Ruiz Zafon "Cień wiatru"<br />7. Nancy H. Kleinbaum "Stowarzyszenie umarłych poetów"<br />8. Julio Cortazar "Gra w klasy"<br />9. Marcin Świetlicki -Zbiór wszystkich wierszy<br />10.Stephen King "Sklepik z marzeniami"Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/17698144591826548514noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-237805141023698422.post-87844203576449003072013-07-31T04:32:16.745-07:002013-07-31T04:32:16.745-07:00Bardzo fajny temat. Dużo osób wymieniło swój Top10...Bardzo fajny temat. Dużo osób wymieniło swój Top10, więc jest w czym wybierać. Sporo z tych książek czytałem, ale parę chętnie bym sobie przeczytał.<br /><br /><a href="http://kulnaro.pl" rel="nofollow">Kultura</a>137https://www.blogger.com/profile/17274233212089619943noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-237805141023698422.post-25451478430664158102013-07-30T05:19:19.836-07:002013-07-30T05:19:19.836-07:00Ajara (tym razem pod pseudonimem Romain Gary) fant...Ajara (tym razem pod pseudonimem Romain Gary) fantastyczna była "Obietnica poranka" - też chłopiec, też kłopoty.<br /><br />Moja lista:<br /><br />Arundhati Roy - Bóg rzeczy małych<br />William Wharton - W księżycową jasną noc<br />William Styron - Wybór Zofii<br />Jonathan Safran Foer - Strasznie głośno, niesamowicie blisko<br />Stanisław Lem - cała "twarda" SF<br />Ewa Kuryluk - Goldi. Apoteoza zwierzaczkowatości<br />Philip Roth - Amerykańska sielanka <br />Mieczysław Abramowicz - Każdy przyniósł, co miał najlepszego<br />Adam Mickiewicz - Pan Tadeusz<br />Bohumil Hrabal - zwłaszcza Taka piękna żałoba<br />Hanna Krall - Tam już nie ma żadnej rzeki<br /><br />Pozycji 11, ale niczego nie dało się wyrzucić.<br />Lottahttp://proczyliza.blogspot.com/noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-237805141023698422.post-91042884256298835712013-07-30T05:10:42.390-07:002013-07-30T05:10:42.390-07:00To chyba jestem ewenementem, ale mi się "Opow...To chyba jestem ewenementem, ale mi się "Opowieści o PP" straszliwie spodobały w tej 7. czy 8. klasie! I potem już poszła reszta Lema. Mogę tylko podziękować pani od polskiego, że nie spaprała tematu.Lottahttp://proczyliza.blogspot.com/noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-237805141023698422.post-32644261087297567042013-07-28T11:05:09.076-07:002013-07-28T11:05:09.076-07:00Co do Pana Stanislawa, to ja oczywiscie mialem tak...Co do Pana Stanislawa, to ja oczywiscie mialem tak samo, Pilot Pirx jest kompltenie niestrawny dla dzieci w podstawowce, nie wiem, kto wpadl kiedys na to, by to wpisac na liste lektur. Jak dziecko ogladajace na codzienie Kapitana Deimosa zainteresuje ( i uwierzy) w statki kosmiczne w ksztalcie cygar ze stosem atomowym, ktore trzeba co chwile cementowac bo przecieka. WTF?! I tak na wiele wiele lat myslalem ze Pan Stanislaw jest tylko dla zgredow jak Tytus Romek i A'tomek i nie siegalem po niego. W koncu pod koniec liceum, gdy czlowiek chce byc bardziej offowy, to siegnalem po Niezwyciezonego i... przysiadlem z wrazenie. A potem poszlo samo, matura z Lema itd.<br />Bardzo mi milo ze mialem swoj drobny wplyw na Twoje gusta literackie, schlebia mi to. Runfixehttps://www.blogger.com/profile/15387718556689996991noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-237805141023698422.post-88767103079991596382013-07-28T09:01:15.221-07:002013-07-28T09:01:15.221-07:00"Madame" czytałam już lata temu i zrobił..."Madame" czytałam już lata temu i zrobiła na mnie ogromne wrażenie. <br />A ostatnio poznałam pana Liberę, bo był u nas w audycji w związku ze swoją nową książką (krótki zbiór opowiadań) i nawet śpiewał (tego niestety nie nagraliśmy).Basiahttps://www.blogger.com/profile/11743215885658878978noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-237805141023698422.post-19886222703632512122013-07-28T08:58:02.630-07:002013-07-28T08:58:02.630-07:00Punkt 9 mi się bardzo podoba :D
Co do Lema, to bar...Punkt 9 mi się bardzo podoba :D<br />Co do Lema, to bardzo długo nie chciałam o nim w ogóle słyszeć, bo pamiętałam traumatyczne przeżycie jakim było dla dziesięciolatki czytanie "Opowieści o Pilocie Pirxie". I wydaje mi się, że w tym, że w końcu sięgnęłam po Lema miałeś jakiś swój udział (w tym miejscu wypada podziękować). Nawet w pierwszej wersji tej listy była na niej "Solaris", ale potem zrobiło się tych książek za dużo i Lem wypadł.Basiahttps://www.blogger.com/profile/11743215885658878978noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-237805141023698422.post-12536694606140456152013-07-28T08:50:36.704-07:002013-07-28T08:50:36.704-07:00Miałam podobne przemyślenia co do tego, że książki...Miałam podobne przemyślenia co do tego, że książki, które mi przychodziły do głowy, niekoniecznie były jak to napisałeś "przytulne i ulubione". Raczej chodzi właśnie o to uderzenie. Chociaż ja akurat mogłabym wrócić do każdej z wymienionych przeze mnie książek (i pewnie kiedyś się to stanie). Basiahttps://www.blogger.com/profile/11743215885658878978noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-237805141023698422.post-49085940949667695722013-07-28T08:41:27.431-07:002013-07-28T08:41:27.431-07:00"Samotność liczb pierwszych" mnie zawiod..."Samotność liczb pierwszych" mnie zawiodła (może za długo czekałam, aż ją dostanę i w tym czasie wyobrażałam sobie jaka będzie i potem okazała się być jednak zupełnie inna), natomiast "Zabić drozda" też miało pojawić się w mojej dziesiątce, ale w końcu się nie zmieściła. <br />Co do Forresta Gumpa to teraz czytam "Losy dobrego żołnierza Szwejka" i nie mogę oprzeć się wrażeniu, że Groom bardzo się tą książką zainspirował, więc jeśli jeszcze nie czytałeś (chociaż wydaje mi się, że jestem ostatnią osobą na świecie, która jeszcze nie czytała) to polecam!Basiahttps://www.blogger.com/profile/11743215885658878978noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-237805141023698422.post-46797345199936762942013-07-24T01:34:12.094-07:002013-07-24T01:34:12.094-07:00Jak lubisz ksiazki o maltretowanych chlopcach (tru...Jak lubisz ksiazki o maltretowanych chlopcach (trudne dziecinstwo) to polecam "Zanim cie znajde" Irvinga (tak, ostatecznie moge polecic...) i "Madame" Antoniego Libery (ten jest troche mniej maltretowany...). Runfixehttps://www.blogger.com/profile/15387718556689996991noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-237805141023698422.post-78186574799805584742013-07-24T01:29:18.266-07:002013-07-24T01:29:18.266-07:00To ja tez. Kolejnosc dowolna. Sa to ksiazki, ktore...To ja tez. Kolejnosc dowolna. Sa to ksiazki, ktore wedlug mnie zmienialy cos w moim zyciu. Komentarze, bo z nimi ciekawiej<br />1. Michael Ende "Niekonczaca sie historia", bo od tego momentu jak Bastian marzylem i pochlanialem ksiazki.<br />2. R. Kapuscinski "Heban", bo pokazal mi swiat i juz nie chcialem siedziec w jednym miejscu<br />3. A. Kaminski "Kamienie na szaniec", bo mnie wzruszyla, moze az za mocno.<br />4. Swietlicki, wszystkie wiersze, bo mnie zbulwersowal na dlugie lata<br />5. Herling-Grudzinski, bo pokazuje ostateczne upodlenie czlowieka i to ze mozna je mimo wszystko przetrwac<br />6. S. Lem "Bajki robotow", bo umieralem ze smiechu<br />7. G.R.R. Martin "Game of thrones" (w oryginale, bo nie wiem czy w polish tez jest takie dobre), bo uwielbiam sie zgubiac w obcym swiecie<br />8. J. Irving "Swiat wedlug Garpa" bo jest to rewelacyjna historia<br />9. A. Wisniewski-Snerg, bo to jest bardzo dobra ksiazka SF ale na liscie znajduje sie glownie dlatego ze zostawilem ja w autobusie bedac 15 stron od konca i nigdy nie dowiedzialem sie jaki byl koniec.... <br />10. R. Bratny "Kolumbowie rocznik 20", bo lubie ksiazki wojenne.<br /><br />Tomek MRunfixehttps://www.blogger.com/profile/15387718556689996991noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-237805141023698422.post-12106435496439451412013-07-23T15:08:11.578-07:002013-07-23T15:08:11.578-07:00Hemingway - Zielone wzgórza Afryki
Coetzee - Wiek ...Hemingway - Zielone wzgórza Afryki<br />Coetzee - Wiek żelaza<br />Tokarczuk - Bieguni<br />McEwan - Betonowy ogród<br />Ballard - Zatopiony świat<br />Dukaj - Inne pieśni<br />Strugaccy - Piknik na skraju drogi<br />Simmons - Hyperion<br />Swanwick - Stacje przypływu<br />Dick - Czy androidy marzą...<br /><br />Ciekawe spostrzeżenia po stworzeniu tej listy: instynktownie jako książki najważniejsze potraktowałem takie, które mnie jakoś uderzyły - przeważnie w sposób daleki od łagodnego. Są tu tylko 3 pozycje, które chciałbym (mógłbym) czytać i czytać w kółko, do pozostałych raczej już bym nie wracał. Więc najważniejsze nie równa się przytulne i ulubione.<br />Drugie spostrzeżenie, że w pewnym wieku, po przeczytaniu iluś set książek (pracowałem w wydawnictwie), człowiek staje się odporny na literaturę jak narkoman na heroinę. Czytelniczy cynizm odbiera nie tyle radość lektury, ile jej doniosłość czy niewinność. Bardzo trudno szczerze zachłysnąć się nowym tytułem -- każdy coś już przypomina, każdy jest niewyraźną odbitką setek innych książek... <br />Bardzo trudno sporządzić taką listę i wczoraj lub jutro pewnie miałaby inny kształt. Nie stało miejsca na całą beat generation, realizm amerykański, Rosjan dawnych i obecnych, realizm południowoamerykański... Dariusz Żukowskihttps://www.blogger.com/profile/18289167774799441263noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-237805141023698422.post-39071543909970141542013-07-19T15:53:21.656-07:002013-07-19T15:53:21.656-07:00Tylko 10??? To strasznie trudne zadanie! Ale sprób...Tylko 10??? To strasznie trudne zadanie! Ale spróbuje.<br />1. Richard Dawkins "Bog urojony" ( w sumie kazda jego ksiazka to WYDARZENIE w moim zyciu)<br />2. Umberto Eco "Imie rozy"<br />3. Victor Frankl "CZlowiek w poszukiwaniu sensu"<br />4. Erich Maria Remarque "Na Zachodzie bez zmian"<br />5. Tolkien "Wladca pierscieni"<br />6. Winston Groom " Forrest Gump"<br />7. Stephen King "Wielki marsz"<br />8. HArper Lee "Zabic drozda"<br />9. Robin Baker "Wojny plemnikow"<br />10.Paolo Giordano " Samotnosc liczb pierwszych"<br />pietiahttps://www.blogger.com/profile/08897101432678899346noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-237805141023698422.post-32875589133397740172013-07-19T11:41:43.725-07:002013-07-19T11:41:43.725-07:00haha :D to widać po początku tego komentarza "...haha :D to widać po początku tego komentarza "MNie tez to zadziwnie"<br /><br />myślę, że za taki stan rzeczy (w sensie twój pęd do natury, a nie pijaństwo) należy winić to, że mieszkasz w wielkiej metropolii<br /><br />na następne urodziny dostaniesz wędkęBasiahttps://www.blogger.com/profile/11743215885658878978noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-237805141023698422.post-46702194190925765672013-07-19T07:03:00.207-07:002013-07-19T07:03:00.207-07:00'lubilam ksiazke' - super, piekna kalka.
S...'lubilam ksiazke' - super, piekna kalka.<br />Sorry, w naszym biurze wypilsmy 4 butelki wina na 6 osob na lunch, wiec jestem pijana. (oprocz literackich zabaw mamy tez takie bardziej tradycyjne jak widac).Kingahttps://www.blogger.com/profile/02670888226156369655noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-237805141023698422.post-38719180408704955682013-07-19T06:52:54.984-07:002013-07-19T06:52:54.984-07:00MNie tez to zadziwnie - Norman Maclean – A River R...MNie tez to zadziwnie - Norman Maclean – A River Runs Through It and Other Stories - to tez jest w calosci o wedkowaniu.....<br /><br />Wlasnie dostalam kolejna ksiazke o wedkowaniu 'Blood Knots' - i tez sa to wspomnienia, tak samo jak Maclean i Pavel... Nie wiem serio o co chodzi.. Ale w sumie strasznie lubilam tez Turgieniewa ksiazke o polowaniu. Bo tam wlasciwie nie bylo o polowaniu tylko o chodzeniu po lesie, ludzkiej naturze i wschodach slonca.<br />Kingahttps://www.blogger.com/profile/02670888226156369655noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-237805141023698422.post-47269573241878671072013-07-19T03:06:47.751-07:002013-07-19T03:06:47.751-07:00Co do "Gry o tron" to wszystko można ;) ...Co do "Gry o tron" to wszystko można ;) Ja przez "Władcę pierścieni" mam na myśli wszystkie trzy tomy.<br />Reszta bardzo ciekawa, pododawałam sobie do mojej pękającej w szwach listy "do przeczytania"Basiahttps://www.blogger.com/profile/11743215885658878978noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-237805141023698422.post-7500229133902715492013-07-19T03:00:47.868-07:002013-07-19T03:00:47.868-07:00"Szczególną rolę w tym mikrokosmosie odgrywa ..."Szczególną rolę w tym mikrokosmosie odgrywa najbliższa rodzina młodego bohatera, a zwłaszcza portretowany z czułą ironią ojciec, komiwojażer filozof i namiętny wędkarz." (Ota Pavel - Jak spotkałem się rybami) <br />Zadziwia mnie to jak lubisz książki o wędkowaniu :P Może powinnaś zacząć wędkować?Basiahttps://www.blogger.com/profile/11743215885658878978noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-237805141023698422.post-4948002027008029392013-07-19T02:47:57.028-07:002013-07-19T02:47:57.028-07:00Moja liste pisalam po angielsku, wiec wkleje Wam j...Moja liste pisalam po angielsku, wiec wkleje Wam juz tak. W ogole to oczywiscie to sie zmienia i jeszcze tylko fajnych ksiazek przede mna, wiec mam nadzieje, ze niedlugo bede miec nowe 10 :) <br /><br />Robertson Davies – The Deptford Trilogy<br />Szczepan Twardoch – Morfina (in Polish)<br />Jan Karski – Story of A Secret State<br />Mario Vargas Llosa – Conversation in the Cathedral<br />Mario Vargas Llosa – The Time of the Hero<br />Shirley Jackson – We Have Always Lived in the Castle<br />Preeta Samarasan – Evening is the Whole Day<br />Ota Pavel – How I Came to Know Fish<br />Ernesto Sabato – The Tunnel<br />Norman Maclean – A River Runs Through It and Other Stories<br />Kingahttps://www.blogger.com/profile/02670888226156369655noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-237805141023698422.post-75034678264889258242013-07-18T11:55:10.704-07:002013-07-18T11:55:10.704-07:00Dobra lista! ;D A siostra ma chyba ciekawą pracę. ...Dobra lista! ;D A siostra ma chyba ciekawą pracę. U mnie:<br /><br />1) Orwell - Rok 1984 (też! ;D GENIALNA książka)<br />2) Piasecki - Zapiski oficera Armii Czerwonej<br />3) Moczarski - Rozmowy z katem<br />4) Shirer - Dziennik Berliński<br />5) Herbert - Diuna<br />6) Martin - Gra o tron (jeśli można, to cały cykl)<br />7) Remarque - Droga powrotna<br />8) Twardoch - Wieczny grunwald<br />9) Zweig - Dziewczyna z poczty<br />Na 10 pozycję pewnie wskoczy Zamiatin i "My"...<br />Ale jeszcze wiele wspaniałych książek przede mną więc moja lista pewnie też z czasem ulegnie zmianie :)Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/18423630198434935838noreply@blogger.com